Vremea la:
azi /      maine /
Curs:
EURO: 4,4549       USD: 3,2121
 
Login primari
 
Am uitat parola
 
 
Top raspunsuri
1.  Buzau
  88,80% (111/125)
2.  Gherla
  100,00% (21/21)
3.  Piatra Neamt
  77,78% (21/27)
4.  Pitesti
  42,11% (16/38)
5.  Timisoara
  41,18% (14/34)
6.  Bucuresti - Sect. 4
  66,67% (14/21)
7.  Bucuresti - Sect. 6
  85,71% (12/14)
8.  Galati
  37,50% (6/16)
9.  Voluntari
  54,55% (6/11)
10.  Bucuresti - Sect. 5
  25,00% (4/16)
 
Top raspunsuri general
Toata lista
Top sesizari
 

Nicolaie Moldovan: ALBA IULIA este orasul pilot in care sunt implementate cele mai multe tehnologii smart pentru imbunatatirea vietii comunitatii

Nicolaie Moldovan

Despre cât s-a investit atât din punct de vedere financiar, cât și al resursei umane, în inițiativa “Alba Iulia Smart City 2018”, cel mai important proiect demarat la nivel guvernamental în ceea ce privește dezvoltarea inteligentă a orașelor din România, care este stadiul implementării de programe dedicate în acest sens și ce investiții concrete sunt în curs de derulare ne-a povestit Nicolaie Moldovan, city managerul orașului Alba Iulia.


Cum a început povestea Alba Iulia Smart City 2018 și ce înseamnă, concret, acest proiect?

Nicolaie Moldovan: Pentru asta ar fi nevoie de o întoarcere în timp de vreo 2000 de ani, o trimitere la perioada romană a orașului. Încă de atunci, Apulum era cu un pas în față, în ceea ce privește avansul tehnologic. În Apulum exista canalizare, o infrastructură de transport solidă, romanii de aici aveau chiar și apă caldă, deci nu am inventat-o noi. Noi trebuie doar să ne respectăm blazonul și să-l adaptăm la vremurile noastre. 

Proiectul ‘Alba Iulia Smart City 2018’ e un proiect pilot și a început anul trecut, printr-un protocol de cooperare între municipiul Alba Iulia și Ministerul Comunicațiilor și pentru Societatea Informațională. Conform ministerului, această inițiativă a venit în contextul în care industria IT&C din România înregistrează valori crescute de concentrare și dezvoltare, cu o piață de produse și servicii bazate pe tehnologii inteligente în continuă creștere. De ce ne-au ales tocmai pe noi? Pentru că și noi am vrut să fim aleși, pentru că avem toate argumentele unui oraș cu perspective de creștere importante, de la servicii instituționale, industrie și retail la turism, cultură, inclusiv industrii creative.

Proiectul, în sine, se bazează pe inițierea și dezvoltarea de parteneriate care vor conduce la dezvoltarea inteligentă a orașului Alba Iulia și care să îl facă mai atractiv pentru locuit, pentru turiști și pentru potențiali investitori. Adică încercăm — și reușim — să găsim soluții legate de trafic, de consumul de energie, de siguranță, de îmbunătățire a sistemului sanitar, de interacțiune mai directă, instant, cu turiștii care ne vizitează. Sunt convins că, în momentul aplicării lor — unele se aplică deja, toate aceste soluții vor ridica și mai mult Alba Iulia. 

Principiul fundamental al proiectului este acela de a implica în mod voluntar diferiți actori locali, regionali și naționali din sectorul privat, public, universitar, de cercetare, neguvernamental, care să contribuie la construirea celui mai modern și inteligent oraș din România din punct de vedere high-tech — orașul în care s-a născut viitorul.

O viață mai bună, pentru locuitorii din Alba Iulia, dar și pentru turiștii care vin în oraș — așa s-ar putea rezuma scopul tuturor cooperărilor pe care le încheiem cu diverse companii in acest proiect. Am avut curajul și ne-am asumat misiunea să transformăm orașul într-un oraș inteligent, o expoziție a soluțiilor inteligente care să poată fi vizitată în Alba Iulia de turiști și de o mie de primari, pe tot parcursul anului 2018, când Alba Iulia va fi în centrul tuturor evenimentelor dedicate sărbătoririi a 100 de ani de la Marea Unire.


Primar vs. city manager… Pentru cei care nu sunt familiarizați cu termenul de city manager, aș dori să dezvoltați un pic ideea: ce face efectiv un city manager, în comparație cu primarul?

Nicolaie Moldovan: Nu cred că se poate vorbi de ‘versus’, mai degrabă de ‘featuring’. Pentru că există o interdependență totală și o legătură permanentă între primar și city manager. Primul, e clar pentru toată lumea, a ajuns acolo prin voința și votul oamenilor, iar ultimul s-a alăturat echipei în baza unui contract, care îi certifică know-how-ul, competențele și, cel mai important, capacitatea de a aduce un plus de valoare pentru oraș și locuitorii lui. 

Din punctul meu de vedere, city managerul este cel care preia ideile, inițiativele, hotărârile și acțiunile primarului la nivel administrativ și se angajează să le transpună în fapt. Este, dacă vreți, o soluție administrativă modernă, un mod de a ‘mixa’ politicul cu tehnicul și de a genera progres în și pentru comunitate. Suplimentar, la noi în administrație, relația este una foarte echilibrată și delegat responsabilă atât cu primarul, cât și cu ceilalți doi viceprimari. Este o organizare corectă, cu delimitări explicite în exercitarea funcțiilor delegate și calitatea de ordonator de credite.

Personal, având o experiență în dezvoltarea comunitară făcută cu finanțări internaționale, mă simt atras azi, mai degrabă, de politica administrativă, de scrierea proiectelor, de transpunerea lor în practică, de evaluarea impactului acestora, de adus bani pentru oraș, în final. Iar la asta Alba Iulia stă cel mai bine din toată România: banii europeni atrași raportat la numărul de locuitori. O spune Banca Mondială, iar #echipaprimariei merită toată aprecierea pentru efortul făcut. Eu, azi, nu îmi doresc să fiu primar!

Mircea Hava trebuie să continue în această funcție. Îl susțin și îi rămân alături. Am încredere în el. Îi sunt alături de 15 ani și cred că poate conclude modernizarea municipiului Alba Iulia din banii europeni, odată cu finalizarea perioadei de programare 2014 — 2020 a Comisiei Europene. Suntem o echipă și avem de finalizat cea mai importantă etapă legată de modernizarea Celeilalte Capitale.


La un moment dat ați anunțat că există 48 de proiecte contractate pentru proiectul de la Alba Iulia. Care sunt prognozele până la finele acestui an și ce semnale aveți pentru anul următor, din punct de vedere al numărului de contracte parafate?

Nicolaie Moldovan:  La ora actuală, avem 59 de proiecte contractate pe 10 verticale de interes, ce se regăsesc și în recomandările Uniunii Europene. O parte dintre ele sunt deja implementate și funcționale. Până la finalul anului, sperăm să inițiem și să fructificăm cât mai multe alte colaborări, pe diferite verticale de implementare. La cum merg lucrurile și, mai ales, la cum le facem noi să meargă, mă aștept să dublăm, dacă e posibil, numărul de proiecte deja contractate. Obiectivul nostru este legat de cel puțin 100 de proiecte contractate până la final de 2017. Cred că am depășit faza de tatonări și explicații, majoritatea celor pe care ni-i dorim ca parteneri în proiect și le propunem asta, știu deja, măcar în mare, despre ce e vorba și asta ne face misiunea un pic mai ușoară.


Dați-ne câteva exemple concrete de proiecte derulate de companiile mari.

Nicolaie Moldovan:  Companiile implicate în Alba Iulia Smart City sunt fie din zona multinaționalelor, fie a naționalelor. Până la momentul de față, avem proiecte derulate cu Orange România — 14 proiecte semnate pentru Alba Iulia, dintre care două urmează să fie finalizate. Dintre cele 14, amintesc: hotspoturi WiFi în zonele de interes turistic din Alba Iulia, 15 autobuze echipate cu o rețea securizată WiFi, aplicația e-AlbaIulia — o soluție excelentă pentru comunicarea cu cetățenii și cu turiștii îndeosebi, o platformă de City Analytics, infrastructură LoRaWAN, uRADMonitor — o soluție de măsurare a calității aerului, 100 de device-uri de iluminat public inteligent, 50 de device-uri pentru monitorizarea distribuției și consumului de apă, organizarea primului hackathon la Alba Iulia, prin colaborarea Orange cu TechLounge — Innovation Labs 2017, aplicația de interes cetățenesc Civic Alert, digital classroom — o soluție inteligentă de catalog digital în școli.

Un alt parteneriat strategic este cel cu Microsoft România, care se concentrează pe monitorizarea traficului, o soluție de management al flotei ambulanțiere, echipamente de colectare a deșeurilor, transport public monitorizat prin iTrack.

De asemenea, Siemens a dezvoltat un business case pe Alba Iulia, astăzi finalizat, și care, în data de 4 iulie, a fost făcut public la Londra, într-un eveniment al Diviziei de planificare strategică a companiei. Vorbim despre un business case este similar, păstrând proporțiile, cu cele din Londra, Bruxelles, Aberdeeen și Istanbul.

Avem un proiect cu Schreder, pentru iluminat public inteligent, cu Philips, care a venit cu ofertă concretă, aflată azi în faza de implementare, Euro Jobs cu un proiect care se numește 360 Scan, prin care se vor realiza un tur virtual prin tehnologia de scanare 3D a obiectivelor, filmări aeriene cu drona, incluse într-un film de prezentare și găzduire până la data de 1 martie 2019 pe server în cloud, pentru Cetatea Alba Carolina și Catedrala Încoronării.

Așteptăm în momentul de față o ofertă, anunțată în cadrul Dezbaterii Naționale Smart City 2017-2020 de la București, din partea Telekom România, dar negociem și cu alte companii.


Implicarea companiilor mici este și ea importantă. Care sunt proiectele pe care le dezvoltă acestea la Alba Iulia?

Nicolaie Moldovan:  Considerăm că nimeni nu e prea mic când vorbim despre un proiect atât de mare, de generos, de permisiv. În acest caz, avem două tipuri de colaborări cu companiile mici sau cu StartUp-uri: o parte dintre acestea sunt derulate prin intermediul protocolului nostru cu Orange România, iar o altă parte prin colaborare directă. Dintre colaborările derulate prin Orange Romania, amintesc: colaborarea cu Zoniz — aplicația e-AlbaIulia, cu uRadMonitor — soluții de măsurare a calității aerului, cu Civic Alert — aplicația cu același nume prin care orice cetățean din Alba-Iulia poate sesiza administrației o problemă din oraș, la care poate atașa text, fotografie, sugestii etc.  

Mesajul ajunge direct la Dispeceratul Primăriei, de unde orice informație pleacă apoi direct către utilizator, în ideea de a primi un feedback direct, soluția de catalog digital pe care o vom implementa în cadrul a doua colegii mari din oraș.

Cu Asociația ClujIT, avem protocoale semnate pentru: Edutainment și integrarea tehnologiilor multimedia în mediul cultural și educațional, pentru promovarea valorilor cultural-istorice ale orașului, augmentând afluxul turiștilor și contribuind, în același timp, la creșterea nivelului cultural la scară locală. Se adresează cetățenilor urbei interesați de cultură, turiștilor, instituțiilor culturale, instituțiilor administrative și instituțiilor educaționale.

Avem, de asemenea, gestiunea proceselor de achiziție publică în cadrul autorităților contractante. Aplicația software ProcessPlayer-Achiziții oferă posibilitatea gestiunii proceselor de achiziție publică din cadrul autorităților contractante, incluzând asistența în execuția activităților specifice de la momentul identificării necesității și până la achiziția efectivă. 

Sistemul software, construit pe baza platformei BPM ProcessPlayer, se adresează personalului primăriei sau al altor instituții subordonate (la alegerea primăriei), implicat în procesele de achiziție publică la nivelul respectivei organizații. Beneficiile se clasează în zona eficientizării activităților de achiziție publică și în asigurarea conformității legale, a unui control și a unei trasabilități mai bune.

Planificare spații interioare, planificare spații urbane, planificare zone verzi se pot face cu soluția PlanningWiz — o platformă online pentru realizarea și vizualizarea amenajărilor interioare sau peisagistice, realizarea de planuri ale clădirilor și ale spațiilor urbane. PlanningWiz este folosit de peste 450.000 utilizatori înregistrați. S-au pus la dispoziția Primăriei Alba Iulia și a instituțiilor subordonate 50 de conturi premium nominale cu titlu gratuit, în perioada 1 iunie 2018 — 31 martie 2019.

Apoi, gestionarea parcărilor — Parking Plus — o soluție smart parking atât de necesară în momentul de față în orice oraș din România. Parking Plus este un ecosistem de soluții software (site-uri web, aplicații mobile) și hardware (dispozitive Smart Access Box) destinat utilizării optimizate a locurilor de parcare și culegerii de date din sfera mobilității. Soluția asigură reducerea traficului din oraș generat de șoferii aflați în căutarea unui loc de parcare, reducerea poluării, creșterea încasărilor, utilizarea optimizată a parcărilor prin realizarea rezervărilor și posibilitatea de conectare cu senzori de detecție a autovehiculelor pentru notificarea disponibilității în timp real a locurilor de parcare.

Ce alte soluții inteligente sunt promovate în zona educației și a simplificării birocrației în administrația publică?

Nicolaie Moldovan:  Creșterea performanțelor aparatului administrativ local și județean, prin implementarea unei soluții de tip Smart Community, care are ca obiectiv principal transparența instituțiilor publice din perspectiva comunității (open administration) și crearea contextului favorabil dezvoltării mediului economic local, respectiv promovarea antreprenoriatului prin metode moderne (smart business).  

Odată asigurate aceste facilități, se poate vorbi despre standardele de calitate a vieții garantate prin implementarea unei game variate de servicii inteligente, precum: e-inclusion, smart education, e-culture, sau advanced healthcare.

Smart education — prin implementarea unei soluții de tip Smart Campus, cu toate componentele sale. Este o soluție cu grad ridicat de securitate, stabilă, scalabilă, interoperabilă și eficientă pentru educație formală și informală ce se pliază pe rigurozitățile impuse de proiectul SmartCity Alba-Iulia. Conceptul ‘blended learning’, prin formele sale principale — collaborative learning, interactive learning, inverted classroom, problem sau project-based learning — stă la baza paradigmei Smart Education.

Incluziune socială — soluția e-inclusion. Implementarea unei soluții de tip Smart Community la nivelul municipiului Alba Iulia are ca obiectiv specific creșterea calității vieții și dezvoltarea unei game de servicii de tip smart education, e-culture sau advanced healthcare.

În domeniu sănătății, există soluția HyperMed, care are ca obiectiv principal eficientizarea actului medical și creșterea calității vieții (smart healthcare).

Promovarea antreprenoriatului prin implementarea unei soluții de tip Smart Community. Aceasta are ca obiectiv principal crearea contextului favorabil entităților de business ce-și propun dezvoltarea mediului economic local și promovarea antreprenoriatului prin metode moderne (smart business).

Pentru agricultură, avem platforma ‘Târgul Agro’ — o aplicație web de tip ‘bursă de produse agricole’, menită să pună ‘cap la cap’ cererea și oferta de produse agricole și alimentare, ai cărei beneficiari sunt: producătorii agricoli locali (de toate dimensiunile și tipurile), firmele specializate în vânzarea de produse agricole și cele de prelucrare/ conservare a acestora, magazine și lanțuri comerciale, restaurante, cantine, firme de transport etc.

Pe zona serviciilor digitale pentru e-comunitate, există iCloudSolution — care permite întâlnirea cererii cu oferta în mediu virtual, cu beneficii în evaluarea calității serviciilor private oferite cetățenilor, promovarea și identificarea online a tipologiilor de servicii ofertate, accesul facil la planificarea, organizarea și rezolvarea problemelor prin intermediul unor servicii eficiente și de calitate etc.

Rețele inteligente de energie electrică și sisteme cu energie regenerabilă — o soluție de centralizare a energiei sistemelor de producție din surse regenerabile în sistemul de stocare a energiei și utilizarea stațiilor de alimentare electrică. Se poate integra cu ușurință în parcările publice, în parcările dedicate ale instituțiilor publice, stații de transport în comun sau în puncte cheie ale orașului. Implementare software pentru monitorizare, control și management energetic — un dispecerat de management energetic.

Servicii integrate de eliberare și gestiune a autorizațiilor de liberă trecere — o platformă ce oferă o serie de facilități și servicii de eliberare, plată și management a autorizației de liberă trecere. Facilitățile pe care le oferă sunt: achiziția autorizației de pe platforma online, prin plata cu cardul, un serviciu de achiziție și plată prin intermediul platformei SMS, o platformă informatică de eliberare a autorizației la ghișeul instituției sau de la partenerii acesteia, centralizarea sub un registru unic al autorizațiilor, indiferent de metoda de achiziție, o evidență centralizată a autorizațiilor și funcționalități de raportare.

Implicarea cetățenească — aplicația mobilă City Health, destinată oricui este interesat de ‘sănătatea’ și bunăstarea orașului în care trăiește. Soluția permite cetățenilor să raporteze și să cartografieze (indice pe hartă) probleme care-i deranjează în oraș, indiferent că vorbim de o groapă în asfalt, o clădire a cărei fațadă pune în pericol trecătorii, o bancă vandalizată în parc, gunoaie depozitate în mod necorespunzător, un semafor defect, lucrări nesemnalizate, deșeuri, poluare fonică sau congestie în trafic.

Gestiunea datelor despre parcările din oraș — aplicația CityParking. Soluția permite utilizatorilor să localizeze cea mai apropiată parcare față de locația curentă, să vadă numărul de locuri libere și să plătească parcarea prin intermediul SMS sau a unui card bancar. De asemenea, pentru parcările cu abonament din jurul blocurilor, aplicația permite afișarea valabilității abonamentului, oferind posibilitatea reînnoirii acestuia prin plasarea cererii direct din aplicație.

Un serviciu cloud destinat donatorilor de sânge — Donez450.ro. Este, de fapt, o platformă online care pune în contact centrele de donare (transfuzii) cu cetățenii doritori să doneze. Aplicația informează cetățenii înrolați în sistem asupra nevoilor de sânge, nevoi transmise de către centrele de transfuzii. În momentul în care o astfel de nevoie este înregistrată, toți cetățenii înregistrați și care se potrivesc cerinței sunt notificați prin intermediul aplicației. De asemenea, aplicația informează utilizatorii cu privire la criteriile pe care trebuie să le îndeplinească pentru a putea dona sânge.

Pentru susținerea micilor întreprinderi și a start-up-urilor — aplicația Okey, care furnizează o serie de unelte software pentru administrarea optimă a afacerii. Soluția oferă utilizatorilor următoarele module: facturare, urmărirea încasărilor, avize, devize, emiterea de chitanțe, urmărirea cheltuielilor, înregistrarea facturilor de la furnizori, urmărirea scadențelor de plată și a plăților efectuate pentru facturile furnizorilor, administrarea procesului de vânzare: oportunități, contracte, gestionarea clienților și a furnizorilor, storage de documente.

Servicii medicale pediatrice — Peditel, un call center pediatric, cu servicii de sfat medical pediatric prin telefon, disponibil 24 din 24. Soluția are un impact benefic pentru sistemul public de sănătate: reduce numărul de cazuri care se prezintă în unitățile de primire urgențe, reduce numărul de intervenție a salvărilor, generând astfel economii semnificative pentru unitatea spitalicească și pentru bugetul local.


În afara acestor proiecte, în cadrul proiectului “Alba Iulia — Smart City 2018”, înțeleg că au fost parafate și o serie de protocoale de colaborare...

Nicolaie Moldovan:  Într-adevăr, au fost semnate protocoale de colaborare cu Asociația IT Center for Community Solutions — echipa CivicTech (o bună parte din bursierii Gov IT Hub): cu soluții pentru îmbunătățirea websiteului Municipiului Alba Iulia, cu scopul de a oferi o experiență mai bună pentru utilizatori, creșterea nivelului de securizare a site-ului, crearea unui portal e-cetățean, cu o interfață mult mai prietenoasă, dezvoltarea uneii platforme de date deschise opendata.apulum.ro).

De asemenea, cu WhiteCityCode, care propune două soluții smart: o soluție de tip ‘chat support’ pentru îmbunătățirea comunicării dintre cetățeni și municipalitate pe site-ul web al instituției (www.apulum.ro), folosind produsul ChatPiper, updatat pe întreaga perioadă de implementare a protocolului. Soluția va permite comunicarea directă dintre cetățeni și municipalitate prin intermediul unei platforme de chat care va funcționa 8 ore/zi, în timpul zilelor lucrătoare.  

Totodată, soluția va permite transferul online de fișiere, precum și semnalarea de către cetățeni a unor probleme existente la nivelul orașului; o soluție care va implementa o funcție în aplicația mobilă White RCPT destinată stabilirii costurilor pentru vizitarea Municipiului Alba Iulia de către turiști, în vederea promovării orașului la nivel național cu ocazia Centenarului Marii Uniri. 

Aplicația mobilă White RCPT, disponibilă momentan doar pentru posesorii de telefoane iOS, va beneficia de o funcționalitate care va permite turiștilor care doresc să viziteze Alba Iulia în 2018 să își calculeze în avans costurile aferente deplasării lor. De asemenea, WhiteCityCode va oferi de consultanță de specialitate și suport pentru municipalitate în domenii ca: dezvoltare software durabilă, politici de dezvoltare software, dezvoltare software pe domeniile transport, mobile, web, IOT, programare concurentă și scalabilitate, machine learning și Big Data și va acorda sprijin în colaborarea cu alți dezvoltatori software locali sau la nivel național interesați de proiectul Alba Iulia Smart City 2018.

Mai avem FastOrder — cu aplicația mobilă aferentă, care permite creșterea calității serviciilor oferite de către operatorii HoReCa clienților. SC Fast Order SRL va selecta în primă fază 20 de unități de tip HoReCa de la nivelul Municipiului Alba Iulia, care respectă standardele de funcționare și condițiile impuse de companie pentru instalarea aplicației FastOrder, și le va pune la dispoziție aplicația pe o durată de minim 21 de luni, de la data de 1 iulie 2017, până la data de 31 martie 2019, cu acordul unităților respective. Compania asigură mentenanța aplicației în mod gratuit în perioada specificată.


La cât se ridică investiția totală, cel puțin până la acest moment, pentru ‘Alba Iulia Smart City 2018’?

Nicolaie Moldovan:  Trebuie să menționăm din start că Alba Iulia Smart City nu implică niciun fel de cost din partea municipalității. Toate serviciile sunt puse la dispoziția orașului conform proiectului, în care se specifică faptul că municipalitatea nu este implicată din punct de vedere financiar. Costurile aferente proiectelor sunt suportate de către companiile private. Nu putem estima costurile la care se ridica investițiile fiecărei companii în parte și apoi să facem un calcul. De exemplu, Orange România investește în Alba Iulia Smart City câteva sute de mii de euro. 

Orientativ, per total, vorbim de o sumă care se apropie de un milion de euro. Însă nu sumele sunt importante în faza în care ne aflăm acum. Ca să mă înțelegeți și mai bine, Alba Iulia Smart City 2018 este o ‘piață’ în care toți cei interesați și capabili să dezvolte un produs care poate influența pozitiv viața orașului și a turiștilor care-l vizitează, sunt bineveniți și bine primiți.

La final, proiectele care se demonstrează a fi viabile vor fi păstrate și îmbunătățite, de aici încolo putându-se discuta și despre implicarea financiară a municipalității, odată ce avem situația clară a utilității fiecărui proiect și fiecărei aplicații în parte.


Ce sfaturi aveți pentru alte municipalități sau orașe mai mici, în drumul lor de a se implica în implementarea de proiecte inteligente? Ce trebuie să facă, în mod concret, autoritățile locale pentru a începe și a duce la bun sfârșit un astfel de proiect?

Nicolaie Moldovan:  Eu nu le-aș numi sfaturi. Noi înșine fiind implicați într-un proiect pilot, nu ne permitem să dăm sfaturi altor municipalități, dar nu ne împiedică nimic să le oferim sugestii sau să le invităm să descopere la Alba Iulia ce înseamnă un proiect pilot de oraș inteligent. Suntem o platformă deschisă, un ‘City Hub’ cu o logistică open-source, dacă vreți, pe care se testează soluții inteligente în domeniile administrativ, cetățenesc, turistic, energetic, creativ, IT&C, chiar agricultură etc.  

Suntem vizibili din orice colț al țării și la dispoziția oricui dorește să afle mai multe despre ceea ce înseamnă să transformi un oraș cu o istorie bimilenară într-un smart city.

Singurul îndemn pe care îmi permit să-l fac altor municipalități este acela de a studia și a descoperi conceptul IoT — Internet of Things — fără de care nu putem concepe ideea de smart city. IoT stă la baza înțelegerii a tot ceea ce înseamnă un oraș inteligent.

Într-o altă formulare și conștient fiind de faptul că e imposibil să fie perfect un asemenea proiect pilot, aș putea să spun că toți ceilalți, cu adevărat interesați de subiect, nu trebuie decât să ne urmărească fiecare pas, să adopte ceea ce ne iese foarte bine și să evite ceea ce scârțâie sau nu e relevant. Ca și în multe alte situații, ne-am asumat rolul de a face, încă o dată, pionierat. Și asta într-un domeniu cu o dinamică incredibilă, care nu mai seamănă azi cu cel de ieri sau mâine cu cel de azi.


Poate fi considerată România o țară în care conceptul smart este dezvoltat sau în curs de dezvoltare?

Nicolaie Moldovan:  În România, conceptul de smart city este încă la început. Și asta e foarte bine, puteam să nu fim nici măcar aici, dacă am sta să ne gândim la toate celelalte urgențe ale țării. Dar, din fericire, nu am stat și am acționat, viitorul trebuia să înceapă cândva, de undeva, și mă bucur că a început de aici, din Alba Iulia. La nivel național, ne aflăm într-o fază de testare a soluțiilor care fac ca un oraș să fie numit ‘inteligent’. Ne bucurăm că Alba Iulia este orașul pilot în care sunt implementate cele mai multe tehnologii smart pentru îmbunătățirea vieții comunității și pentru o mai bună mobilitate administrativă.

Personal, consider că ne aflăm într-o perioadă în care administrațiile locale sunt nevoite ‘să reînvețe’ limbajul comunității, pentru o mai bună cooperare cu cetățenii și pentru ca tot ceea ce se face în ‘bucătăria’ administrativă a unui oraș să poată avea un caracter transparent și facil de comunicat.

România are nevoie de politici publice și legislație care să permită orașelor să fie conduse inteligent.Date foarte importante care țin de rețelele de utilități și consumurile specifice, de la energie la apă și canal, de la datele telecom la cele ce țin de intervențiile de urgență, de la datele GIS privitoare la cadastru, patrimoniu, urbanism sau zonele verzi la cele ce țin de transportul public și altele, trebuie furnizate și manageriate în comun de echipe pluridisciplinare în centre urbane de management date. 

Analizele și predicțiile care decid inteligent viața unui oraș pot și trebuie administrate în comun de administrația locală și mediul privat.

Europa civilizată și SUA fac de mulți ani acesta. La noi, unii vor să creadă că e imposibil. Nu e imposibil! E un efort politic și tehnic pe care România trebuie să îl facă pentru ca orașele sale să crească inteligent cu adevărat. Nu vreau ‘băieți deștepți’ care să încurce asta, ci practicieni deștepți care să consacre aici, acasă, la firul ierbii, în orașele oamenilor, inteligența României.

De asemenea, România are nevoie de programe de formare profesională orientate spre dezvoltarea și managementul orașelor inteligente. Guvernul trebuie să încurajeze dezvoltarea de masterate, cursuri post universitare, ateliere practice. Cred că se găsesc formulele potrivite dacă își bate capul cine trebuie, care să reunească reprezentanții administrației locale cu cei ai vendorilor de tehnologie, pe cei ai mediului de afaceri cu cei din sectoare publice, precum educația, sănătatea, mediul etc.  

Dacă vrem orașe inteligente, trebuie să ne educăm inteligent. Asta se poate face cu multă experiență și cunoaștere inspirată de practicieni, și nu de papagali cu diplomă.


Cum se traduce, în viziunea dvs., conceptul de Smart City?

Nicolaie Moldovan:  Similar cu progresul firesc al unei societăți deschise față de avantajele enorme pe care le oferă performanțele tehnicii actuale. Este, dacă vreți, acel proces de convertire a tehnicii moderne în folosul imediat al cetățeanului de rând, care, de bine, de rău, are astăzi atâta acces la informație. Așa cum am definit și proiectul nostru — ‘Alba Iulia Smart City. Orașul în care s-a născut viitorul’ — un smart city este un deschizător de drumuri în ceea ce privește dezvoltarea de viitor a unei comunități cu oameni fericiți.

Alba Iulia este, în acest moment, ‘cobaiul’ — în sens pozitiv, bineînțeles — pe care se testează soluțiile inteligente ce urmează, sperăm noi, să fie implementate și în alte zone urbane ale României.

Ceea ce trebuie să specificăm, este faptul că la Alba Iulia implementăm doar soluții inteligente aferente nevoilor și provocărilor municipale. Beneficiile pe care le aduce astfel proiectul Alba Iulia Smart City pentru oraș se vor traduce pe termen lung în creșterea calității serviciilor publice dedicate cetățenilor, creșterea eficienței gestionării resurselor existente (de la resurse energetice, materiale, financiare, logistice la resurse umane și altele), utilizarea de instrumente și facilități care să atragă noi investitori, creșterea vizibilității orașului și a numărului de turiști care vizitează orașul, punerea destinației turistice Alba Iulia pe harta orașelor turistice din lume, creșterea gradului de satisfacție al utilizatorilor finali cărora li se adresează soluția (turist, investitor, cetățean etc.).

Revenind la început, asta cred că au făcut și romanii acum 2000 de ani, la Apulum, pe locul unde e acum Alba Iulia: au deschis ușile viitorului. Ce trebuie să facem noi, e să le păstrăm larg deschise sau să le deschidem și mai tare.

Avantajul nostru, acum, e că putem face asta inclusiv cu telecomanda sau cu smartphone-ul. Și adevărul e că la 100 de ani de când la Alba Iulia s-a născut România, așa cum o cunoaștem azi, opțiunea noastră este să privim viitorul ancorați în tehnologia care ne face viața mai ușoară, iar comunitatea mai competitivă și mai atractivă. AGERPRES

06.09.2017
783 vizualizari
+ SHARE   
 
0 comentarii
 


 
 
Informatii din judetul tau

Get Adobe Flash player


Get Adobe Flash player

 
 
Ultimele videouri Domnule Primar
 
 
Cauta sesizari
Sesizari din judetul:
 
 
Cauta dupa cuvantul:
 
Cauta sesizarea cu codul:
 
 
Cei mai activi primari din ultimele 7 zile
Constantin Toma (PSD) Constantin Toma (PSD)
Buzau
(31 raspunsuri
)
Nicolae Robu (PNL) Nicolae Robu (PNL)
Timisoara
(8 raspunsuri
)
Ioan Neselean (PSD) Ioan Neselean (PSD)
Gherla
(7 raspunsuri
)
Dragos Victor Chitic (PNL) Dragos Victor Chitic (PNL)
Piatra Neamt
(6 raspunsuri
)
Costan Morar (PSD) Costan Morar (PSD)
Dej
(5 raspunsuri
)
Daniel Baluta (PSD) Daniel Baluta (PSD)
Bucuresti - Sect. 4
(5 raspunsuri
)
Cornel Ionica (PSD) Cornel Ionica (PSD)
Pitesti
(4 raspunsuri
)
Ovidiu Cretu (PSD) Ovidiu Cretu (PSD)
Bistrita
(2 raspunsuri
)
Ionut Pucheanu (PSD) Ionut Pucheanu (PSD)
Galati
(2 raspunsuri
)
Gabriel Mutu (PSD) Gabriel Mutu (PSD)
Bucuresti - Sect. 6
(2 raspunsuri
)
 
Primarii partenere
 
Bloguri
 
 
 
Copyright © 2017 DomnulePrimar.ro
Web Design - Direct Design